Nedávno sme s kamarátom sedeli na obede v univerzitnej jedálni a netuším ako sme sa dostali k téme starých hier. Spolu sme si zaspomínali na skvosty ako Prince of Persia (ten najstarší, ten čo vošiel na disketu J ) alebo Need for Speed 1,2,3... či Warcraft 2. Vyvolalo to vo mne spomienky na hodiny strávené v herni s kamarátmi pri hraní Medal of Honor alebo Red Alert 2 po sieti,proti sebe.
Kto by mohol zabudnúť na večery a noci strávené pri kockovanej grafike Warcraft 2, Starcraft a mnoho iných či už FPS alebo stratégií zo starej zlatej éry. Úroveň grafického vývoja v období pred cca 15 rokmi nebola veľmi vysoká (resp. vôbec nebola vysoká J ) no z tej doby pochádza mnoho titulov, ktoré sa nezmazateľne zaryjú do pamäti takmer každého staršieho hráča. V tej dobe prerazili naprieč trhom tituly ako Vikingovia alebo Diablo od Blizzardu a postupne viac a viac ľudí sa namotávalo na tieto legendy. Prečo to tak bolo? Trh nebol tak pestrý ako dnes, nemohli sme prísť do PC shopu, alebo si nakúpiť hry po internete. Vývoj hier nenapredoval tak raketovo ako dnes, štúdia neprodukovali hry ako na bežiacom páse. Každý rok nenastal posun míľovým krokom ohľadom grafiky PC hier...všetko bolo pozvoľné, jednoduché navonok no premyslené v podstate. Príbehy nás vťahovali a nútili dohrať level – poraziť nepriateľa a zachrániť tak zem. Doba sa začala meniť ,cena počítačov klesať, dostupnosť hier rástla a pomaly sa na svet dostávali hry ako Call of Duty, Battlefield, Need For Speed Hot Pursuit, Warcraft 3 a k nemu jedinečná Dota a mnoho ďalších hier uvádzajúcich nové žánre a príbehy. Hry, ktoré zamávali celým svetom a k počítačom pritiahli ešte viac závislákov. Tieto tituly priniesli do herného sveta závan elegancie, vynikajúcej hrateľnosti a nových dovtedy nevídaných možností.
Každý z týchto názvov položil základy sveta hier ako ho poznáme dnes. Podstatou nebol obrovský marketing, úžasná grafika či sťahovateľné DLC, centrom záujmov bol hrá a jeho uspokojenie. Každá hra bola balzamom pre dušu malých chlapcov ktorí prisšli zo školy, hodili tašku do kúta a ponorili sa do svojho sveta z ktorého ich nevytiahol ani krik mamky volajúcej nás na večeru J Jedinou odpoveďou bolo, počkaj ešte táto misia, počkaj len si to sejvnem... Napríklad moja mamka doteraz nenávidí Commandos, lebo sa nám s bratom rapídne zhoršil priemer v škole a schudli sme, až sme vyzerali ako Čenkovej deti na strane 26. Vtedy mali hry čosi čo mnohým dnes chýba – dušu. Čosi čo nás vťahovalo do seba ako čierna diera, nútilo nás nevnímať čas a zabúdať na povinnosti. Samozrejme dnešné hry to robia tiež no zamyslite sa nad tým pocitom za počítačom vtedy a pocitom dnes... Ak si prejdete hodnotenia hore spomínaných hier, nájdete vačšinou vysoké známky, srdcervúce recenzie a hromadu dojímavých spomienok.
No ako plynul čas vývoj vo svete PC pridal na obrátkach a štúdiá nás začali zásobovať hrami čoraz častejšie rýchlejšie, zvyšoval sa dopyt , tlak na marketing, rástli predaje a popularita mnohých firiem rástla do astronomických výšin, pomaly sa začalo vytrácať to krásne a lákavé a nahradili to zvačša narýchlo spravené aj keď pekne vyzerajúce zlátaniny. Ako príklad uvediem sériu Call of Duty, kedysi nebolo chlapca ktorý by to nepoznal, dnes mnohý nerozumieme ako môže Black Ops lámať rekordy predaja po celom svete... s rýchlym vývojom a záväzkom vydať každý rok novú hru narastal tlak, klesala kvalita a štúdio Activision dopadlo aj preto tak ako dopadlo. Tiež si skúsme zaspomínať na staré dobré Lost Heaven a Tommyho Angela, ktorý mňa osobne sprevádza nudými zimnými večermi doteraz J No priznajme si že jeho vrah Vitto Scalleta hoc tiež poriadny švihák nezanechal rovnaký dojem aj keď na svoj veľkolepý príchod nechal dlho čakať... Séria NFS tiež začala strácať na popularite od vydania svojho najslávnejšieho zástupcu Underground II, nové Star Wars tiež zanechalo zmiešané dojmy, najnovší Princ z Perzie mal radšej zostať v Perzii a netrepať sa na monitory a Sniper Ghost Warior sklamal na plnej čiare... Ak to zhrnieme veľké či dlho očakávané projekty nás čoraz viac a viac sklamávajú a čím ďalej tým menej titulov môžeme označiť ako legendárne...
No na druhej strane holubicami nádeje môžu byť pre nás Titani ako Battlefield 3, Starcraft 2, NFS Hot Pursuit 2010, nový Assasins creed : Brotherhood, či Dragon Age, séria Mass Effect, alebo Isaac z Dead Space .
Tieto perly medzi hrami nás stále udržujú pri vedomí, že stále tu bude čosi prečo sa oplatí zapnúť počítač a ponoriť sa do úžasného sveta hier !